
Didriksons jagar våren i ny kampanj
Didriksons internationella expansion fortsätter med konceptet See you outside som ständig kompass. I den nya kampanjen Finding Spring söker man efter den svenska vårens ankomst, och hela Sveriges kustlinje spelar huvudrollen. Bakom kampanjen står The Bond i samarbete med Didriksons och Cameralink.
Datum
Mars 2022
I vårens kampanj tas Didriksons hundraåriga arv från den karga, Bohuslänska kusten vidare att omfatta hela Sveriges vackra kust. Den här gången jagar man vårens ankomst. Här fångas transaktionen mellan mörker och ljus, kyla och värme, vinter och vår, porträtterat från Sveriges nordligaste kust vid Haparanda, via Höga kusten och ner till den sydligaste spetsen vid Smygehuk.
– I takt med att Didriksons etablerar sig på allt fler marknader i Europa är vi på god väg att befästa vår position som The Swedish Jacket Brand. Att som hundraårigt, svenskt jackvarumärke göra en hyllning till den svenska kusten och samtidigt berätta för våra nya marknader hur mycket vårens ankomst betyder för oss här uppe i norr går rakt i linje med vår strategi, säger Marc Eastmond, Brand Creative Director på Didriksons.
Kampanjen, regisserad av Andreas Lind, klipps i över 40 olika versioner och kommer veckla ut sig i takt med vårens framfart. Filmen vägleds av vårens egen drömska röst, inläst av skådespelerskan Livia Millhagen och ackompanjeras av Maia Hirasawas låt ”Here in your arms” som även kunde höras i höstens kampanj.
– Filmen är skapad utifrån Didriksons ständiga mission att göra det möjligt för fler människor att vara utomhus oavsett väder. I en modern kontext blir löftet See you outside en inspirerande kompass som lockar ut oss bekväma stadsmänniskor att våga trotsa regn, vind och kyla. Med plagg som svarar upp mot löftet fortsätter Didriksons nu sin framgångsrika resa på allt fler marknader, säger Martin Ahlgren, strateg på The Bond.
Didriksons kan se tillbaka på ett succéartat år där många dörrar öppnades, inte minst till flera stora modevaruhus i Europa. Det ledde till att varumärket under 2021 nådde både försäljningsrekord och ökade sin attraktionskraft. Tyskland blev för första gången den största marknaden för bolaget. Samtidigt äntrades den franska marknaden med pop-up-boutique i Paris och e-handel.
– Tillväxten beror på en ökad varumärkeskännedom till följd av ett särskiljande, visuellt uttryck tillsammans med vårt fokus på innovativ och funktionell design. Vi har också storsatsat på vår digitala närvaro och det ger resultat även i fysisk detaljhandel. Men resan har bara börjat, nu fortsätter vi bygga vidare på den långsiktiga strategin, säger Petra Sabo, Head of DTC på Didriksons.
Kampanjen drar igång under februari, främst online med fokus på marknaderna Sverige, Norge, Finland, Tyskland, England och Frankrike.