En resa från tårtbageri till den självklara glädjespridaren

Under de senaste två åren har Almondy arbetat målinriktat med sin nya varumärkesplattform och visionen om att sprida glädje världen över varje dag. Nu relanseras varumärket med ett nytt visuellt uttryck, en tydlig positionering och ett koncept som sprider glädje på riktigt.


Göteborgs stolta tårtbageri fyller 40 år i år. På den tiden har det lilla bageriet, som startade på Aschebergsgatan, vuxit till ett globalt varumärke och idag är man etablerad på över 50 marknader världen över. Genom åren har man nått flera milstolpar och lagom till 40-årsjubiléet har marknadschef Sofie Funevik och hennes team nått ännu en. Den här gången tillsammans med The Bond i utvecklingen av en helt ny varumärkesplattform.

– Jag har drömt om det här sedan jag började på Almondy för 11 år sedan. När vår nuvarande ägare Givesco kom in i bilden för några år sedan fick vi förtroendet att utveckla en ny affärsstrategi där en central del blev att stärka Almondys varumärke. Efter det beslutet var det bara full fart framåt, säger Sofie.   

En första viktig pusselbit på vägen var det strategiska beslutet att rikta om fokus och addera varumärkeskommunikation till de befintliga produktkampanjerna. Kommunikationen blir alltså inte längre enbart produktorienterad utan ska också bygga på allt det som en Almondy-tårta för med sig i form av god smak, gemenskap och glädje. Allt utgår från positionen den självklara glädjespridaren, som ska skapa tydlighet och engagera. Positionen genomsyrar förstås allt och tydligast syns det på förpackningarna som andas lekfullhet och poppar i hyllan. Med varumärkesplattformen lanseras också det nya kommunikationskonceptet ”Everything is better with cake”, som syftar till att ge Almondy en given plats vid fler stunder än kalas och fika.  

– Det är så här vi alltid har uppfattat oss själva och nu får vår omgivning uppleva samma sak. Vi känner det i hela företaget, en intern stolthet och ett helt nytt engagemang. En före detta kollega på vår marknadsavdelning såg vår nya identitet och utbrast spontant ”det är så lustfyllt”. Ja, vilket härligt ord! Det är precis så vi känner, säger Sofie.

En varumärkesresa är inledd och inget av det som lanseras nu är en slump. Snarare är det ett resultat av att Almondy vågade ställa den avgörande frågan till sig själva: hur kan vi fortsätta vara relevanta i vår värld?

– Jag är väldigt glad över att vi har gjort den här resan. Den har tagit tid, men vi har gjort allt i rätt ordning från a till ö. Att vi började i rätt ände har skapat ett stort engagemang och projektet har blivit väl förankrat i vår organisation. Nu när vårt nya utseende äntligen visas upp så finns det en stor förväntan där många redan känner sig delaktiga. När vi får stå och visa upp detta så blir vi så stolta att vi nästan spricker. Och ja, nu ser vi ut exakt som vi känner oss. Som en helt självklar och färgstark glädjespridare, ler Sofie.

Datum
Juli 2022

Fakta

Namn:
Sofie Funevik

Titel:
Marknadschef Almondy