Estrella lanserar kampanj i TikTok-anda och ny ljudidentitet som sätter sig på hjärnan

Estrella har tillsammans med The Bond tagit fram en ny kampanj i linje med det mångåriga konceptet ”Gilla att dela”. Med TikTok-inspirerade reklamfilmer skapade tillsammans med kända profiler presenteras samtidigt en helt ny ljudidentitet.

Datum
Juni 2021

Eftersom vi den senaste tiden tvingats umgås mest via skärm vill Estrella uppmana till att faktiskt ses på riktigt, (självklart med hänsyn till rådande restriktioner). Att träffas och göra roliga saker tillsammans ligger helt i linje med konceptet ”Gilla att dela” som handlar om att dela upplevelser med sina vänner. Samtidigt har unga konsumerat mer digitalt innehåll än någonsin. Så för igenkänning, men framför allt för att det är kul, kretsar kampanjen kring att göra kreativt innehåll tillsammans.

”Snacks är en engagerande produkt i sig, det märker vi inte minst i våra egna kanaler. Och i kombination med challenges och dansmoves passar det utmärkt på de plattformar som vår målgrupp befinner sig på”, säger Sofi Randén, marknadschef på Estrella.

”Bond har tagit fram ramverket, men vi har också valt att involvera profilerna tidigt i skapandeprocessen eftersom de är de ultimata experterna på vad som går hem hos deras följare”, avslutar Sofi Randén.

Kampanjen är också startskottet för Estrellas nya ljudidentitet. Låten ”Snacksa lite” är liksom konceptet en hyllning till vänskapen och uppmuntrar kompisar till att ses och ha roligt tillsammans. Detta presenteras i en energifylld låt syfte att hänga med varumärket under en lång tid framöver.

”Ljud är oslagbart för att skapa igenkänning och inte minst stämning. En ljudidentitet ger helt enkelt ytterligare en dimension till Estrellas budskap, säger Emelie Martinsson, kreatör på The Bond.

”Och även om låten i sin originaltappning ger en härlig sommar- och festkänsla som passar just nu, är den inte fastlåst vid en speciell genre. Darwood Music har gjort ett väldigt proffsigt jobb som gör det möjligt för oss att både variera och anpassa till andra genrer och sammanhang i framtiden”, säger Annica Brinck, kreatör på The Bond.

Filmerna i kampanjen följer samma estetik som återfinns på TikTok och Instagram Reels och är producerade i ett tätt kreativt samarbete mellan Estrella, The Bond och ett antal handplockade profiler. Först ut är dansduon Nino & Julia, samt TikTok-stjärnorna Pimpiina och Sam & Mathilde som syns i tre filmer där profilerna dansar till Estrellas nya låt. Låten ”Snacksa lite” finns på Spotify och är framtagen tillsammans med Darwood Music. Koreografi av Tevin Redvall från Twisted Feet.

Kampanjen utvecklas konstant och kommande filmer med nya sociala medieprofiler presenteras löpande under sommaren.

Kampanjen går brett i playkanaler, Youtube, Twitch, Facebook, Instagram, Snapchat och givetvis Tiktok under sommaren.

Arbetsgrupp:

The Bond

Karin Haglund, projektledare

Emelie Martinsson, AD

Annica Brink, copywriter

Minéa Palm, copywriter, praktikant

Madeleine Fransson Stöök, PR-konsult

Estrella

Sofi Randén, marknadschef

Karin Isaksson, Senior Brand Manager

Jenny Pira, PR & Social Media Manager

Society Icon

Darwood