Det finns ett viktigare val i år än riksdagsvalet – i alla fall om chipsfantasterna får bestämma. Estrella uppmanar nu hela svenska folket att skapa, nominera och rösta fram en helt ny chipssmak som ska lanseras i slutet av sommaren. Redan under första veckan hade över 18 000 bidrag lämnats in.
Datum
Mars 2022
2022 blir ett historiskt år när Estrella för första gången demokratiserar beslutet om chipssmakerna på hyllan. I en ny kampanj inspireras svenska folket att delta i en folkomröstning om vilken ny smakkombination som ska fylla butikerna i höst.
”Snacks skapar känslor och engagerar människor. Vi vet att det finns massvis med idéer bland alla snacksälskare där ute och vi ser fram emot att få ta del av alla spännande smakkombinationer,” säger Sofi Randén, marknadschef på Estrella.
Kampanjen består av en serie filmer som kommer synas i bland annat sociala medier och på bio under våren, där vi ser tre kandidater slå på trumman för sina favoritsmaker. Filmerna hänvisar till landningssidan chipsvalet.se där den tävlingssugne chipsfantasten får skapa och nominera sina drömchips, genom att först välja räffling på chipsen och sedan blanda upp till tre smaker. När smakförslaget är inlämnat syns den färdiga påsen som sedan kan delas på sociala medier. Den vinnande smakkombinationen kommer finnas i chipshyllan en lång tid framöver som en del i Estrellas standardsortiment.
”Med hjälp av kreativ setting, 288 avokados och 23 kilo parmesan kom våra kandidaters drömsmaker till liv. Vi stylade dem i färger som representerade deras favoritsmak och etablerade samtidigt Estrellas röda rum som symboliserar varumärket,” säger Emelie Martinsson, kreatör på The Bond.
”Vi lånar uttryck från politiken men med glimten i ögat. Riksdagsvalet kanske är viktigare, men möjligheten att göra sin röst hörd är minst lika stor i chipsvalet,” säger Annica Brinck, kreatör på The Bond.
Den 20 februari är sista dagen att nominera sin bästa smakkombination. Därefter börjar Estrella att provlaga och provsmaka för att presentera tre finalistsmaker den 21 mars. Då påbörjas också omröstningsperioden som avslutas 6 april med en nervkittlande valvaka ledd av humorgruppen JLC – en livesändning på Estrellas Instagram. Den vinnande smaken kommer att landa i chipshyllorna i augusti.
Kampanjen är framtagen i samarbete med Estrellas kommunikationspartner The Bond och syns löpande under våren och sommaren på bio, playkanaler, Instagram, Facebook och YouTube.
Arbetsgrupp:
The Bond
Karin Haglund, projektledare
Anna Kling Hult, projektledare
Emelie Martinsson, AD
Annica Brinck, copywriter
Victoria Wahlström, film & motion
Madeleine Fransson Stöök, PR
Estrella
Sofi Randén, marknadschef
Jenny Pira, PR & Social Media Manager
Karin Isaksson, Senior Brand Manager
Josefin Hugosson, Brand Manager
Om Estrella
Estrella AB tillverkar och marknadsför salta snacks i Sverige. Estrella har funnits på den svenska marknaden sedan 1950-talet och är ett av de största varumärkena inom snacks. Kontor och fabrik ligger i Angered utanför Göteborg. Estrella omsätter ca 1 Mdkr och är 230 anställda. Estrella ägs av Intersnack Group, som är ett familjeägt snacksföretag med huvudkontor i Düsseldorf. Koncernen har 8000 anställda och en omsättning på 2 miljarder euro.