The Bonds samarbete med Faktum om mänskliga öden blev en succé – nu lanseras klädkollektionen tillsammans med Nudie

Årets upplaga av Faktumkalendern sålde i höstas slut i rekordfart. Kalenderns tema ”Jag bär på en historia” presenterade tolv Faktumförsäljares gripande livsöden i form av emotionella stilleben. Uppmärksamheten lät inte vänta på sig – nu lanseras en exklusiv klädkollektion tillsammans med Nudie.

Faktum, gatutidningen som ger hundratals människor i Götaland ett jobb och ett sammanhang i livet, tog i år hjälp av The Bond för att skapa sin årskalender. Temat ”Jag bär på en historia” sätter ljus på 12 drabbande historier av Faktumförsäljare – människor vars historier sällan får se dagens ljus. Den här gången placerades de i finrummet med stilleben och titlar som många kan relatera till. Konstverken baseras på de livsavgörande vändpunkterna som The Bond fått berättat för sig av Faktumförsäljare. Den färdiga kalendern såldes slut snabbare än någonsin tidigare och resulterade i 1,6 miljoner i intäkter som går oavkortat till Faktumförsäljarna och Faktums fortsatta arbete.

– Varje försäljare är unika personer med lika viktiga berättelser som en influencer eller filmstjärna, men trots det får deras berättelser sällan samma uppmärksamhet. I år har vi ändrat på det och fått fler människor än någonsin att bidra till ett samhälle utan hemlöshet, fattigdom och utanförskap, säger Sarah Britz, VD och chefredaktör på Faktum.

Tillsammans med det Göteborgsbaserade klädmärket Nudie har Faktum och The Bond tagit fram en exklusiv klädkollektion i temat ”Jag bär på en historia”. Återbrukade jeansplagg har broderats med motiv ur kalendern av Nudies designer Michael Lundin och plaggen kommer att auktioneras ut via Tradera med start 17 april. En specialdesignad t-shirt har också tagits fram och säljs till valfritt belopp i Nudies butiker.

– Idén grundar sig i insikten att många människor tyvärr duckar Faktumförsäljarna på stan. Vårt mål var att sätta försäljarnas historier i fokus och resultatet visar tydligt att fler personer än någonsin nu köpt kalendern av sin lokala Faktumförsäljare, vilket känns otroligt givande, säger Therése Bohlén-Kinn, copywriter på The Bond.

Kollektionen frontas av välkända Göteborgsprofiler som Ebbot och Emma Green och självklart Faktumförsäljare som har sina historier gestaltade i kalendern. Samtliga medverkande i projektet har jobbat utan ersättning.


Lista på alla modeller och deras titlar:

Ebbot / Musiker
Ester Hilmersson och Alexandra Tortosa / Artistduo Chivvy
Amanda Werne / Musiker och låtskrivare, Slowgold
Lisa C Marx / Trädgårdsingenjör & grundare av Växtverket
Nicolae / Faktumförsäljare, Göteborg
Lien Ngo / Influencer och grundare av Restaurang ViViet
Emma Green / PT, inspiratör och föreläsare, Fd höjdhoppare
Jette Holm / En av grundarna av Floramor & Krukatös, Blomsterkreatör
Matilda Sjöström och Nils Dahl / Pianopopduo Steget
Nadja Hashem / Grundare Restaurang Fatima
Russel / Faktumförsäljare, Uddevalla
Micha / Faktumförsäljare, Göteborg
Lasse / Faktumförsäljare, Göteborg


Lista på övriga medverkande i projektet:

Louise Granlund och Anna-Lisa Gustavii, projektledare Faktum
The Bond, kommunikationsbyrå
Kim Svensson, fotograf
Kristin Brulay, stylist
Clear Channel
Gathenhielmska Huset
Göteborgsposten
Sydsvenskan

Datum
April 2023

Fakta

Namn:
Cecilia Flodin

Titel:
Head of Marketing Hotel Operations på Nordic Choice Hotels